Sider

fredag den 1. maj 2015

Me Made May #1 - pencilskirt og sweater

DET ER 1. MAJ!
Og det betyder jo at Me Made May 2015 starter I DAG!!!
Jeg havde troet at jeg havde fået blogget mere op til og i hvert fald syet mere. Men altså, nu er maj her jo! Og jeg glæder mig!.

Jeg har jo lavet et statement om mine ambitioner for Me Made May 15 - og det handler især om at bruge en masse af mit hjemmesyede tøj.  Og især skulle det gerne øve mig i at bruge hjemmesyede nederdele og bluser, så jeg har i statementet lovet mig selv at have to delt tøj på 2 gange om ugen - og bruge hjemmesyede bluser/trøjer. Og jeg starter stærkt i dag. Jeg skulle til 1. maj her til morgen i regnvejr - men når det er Me Made May, må man i det hjemmesyede. Mit outfit kom til at bestå at bluse, hjemmelavet pencilskirt, hjemmestrikket sweater og strømperbukser, uldsokker og gummistøver tilsat en god anorak til det lidt lunefulde danske vejr.



 Pencilskørtet er efterhånden mit eget mønster. Det startede med et burdamønster (bladet 4/12), men da jeg har en forholdsvis smal talje i forhold til hofter, har jeg måttet rette en hel del. Det har været det værd. Jeg elsker den model jeg er endt med. Denne her er syet i twill med en smule stretch. Det er ret lækkert at have på, men det har efterfølgende givet mig noget problemer. Den smule stretch der er i stroffet, gør at denne model passer. I helt fast stof er det anderledes. Jeg er ved at løse problemet og tænker i får min næste forsøg at se snart. Da jeg syr mange nye mønstre, både danske, tyske og engelsksprogede, har jeg indimellem en udfordring med sønrum... På mange engelske mønstre er det tegnet ind - på andre ikke - og jo ikke på danske. Når jeg tegner mønster af er jeg derfor i gang med at opbygge en god rutine, så der på mønstret står hvor meget sømrum, der passer til min model. Det havde jeg glemt på denne. Hvor der skulle lægges sømrum til... hvorfor jeg nu har et pencilskirt str. 36 i mit soveværelse... med fede blomster...

nå, hvis veninden ikke kan passe det, kommer det jo nok til salg herinde....Og det kan jo da stryges... Du kan jo skrive hvis du tror det er noget for dig...





2. del af mit outfit - min sweater - har faktisk været færdig længe. Selvstrikningen var færdig i efteråret, selv om jeg måtte strikke maven 2 gange, da jeg åbenbart virkelig strikkede stramt i det mønster. Jeg har stjålet lidt her og der... grundmønstret er et tilrettet stof og stil mønster som jeg strikkede til min svigerinde Marianne sidste sommer. Jeg kunne godt lide formen og havde dette garn fra Garnlageret liggende. Og så havde jeg jo længe ønsket mig en af de der seje Mads Nørgaard Trøjer... så den er ret inspireret af dem. Desværre var jeg lidt ivrig/hader at monterer, så ærmegabet er lige det strammeste... Man kunne jo pille ærmerne af, sy lidt længere ned og monterer ærmerne igen... Men nej! Det gider jeg virkelig ikke. Jeg kan bruge den, selv om 1 cm i ærmegabet havde været mere behagelig...
Og jeg bruger den faktisk meget. Da jeg først havde fået vasket spindeolien ud af garnet... for første gang jeg havde den på slog jeg ud over hele kroppen...

Nå, lidt mærkelig kombi - pencilskirt og sweater. Men det virkede udemærket for mig.
Nu gør jeg lige opmærksom på at dette jo er en to-del! Og at jeg derfor kun mangler at bruge 1 bluse i den næste uge... Planlægningen går i gang.
Jeg regner ikke med at jeg får blogget hver dag selv om jeg gerne ville... Men opsamlinge indlæg kan jo også bruges... Håber I er med. Skriver I ikke lige hvis I også deltager?? Det kunne være lidt sjovt at følge med...
Solhilsner
Stine

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bare skriv - jeg elsker en kommentar!!!